Na čo je foodporn dobré a ako dobylo svet?
2018. 04. 26.
Čo je foodporn?
Foodporn je podľa
Wikipedie vizuálny žáner, ktorý predstavuje varenie alebo výživu vo veľkolepej podobe. Protagonistami žánru sú väčšinou tučné a na cukor bohaté, kalorické, nadupané, sypané, napenené pochúťky alebo len exotické jedlá, ktoré jedlo oslavujú alebo priamo oslovujú ako gastronomické výtvory spúšťajúce sexuálnu túžbu.
Termín „food pornography“ prvýkrát použil Frank Chins vo svojom príbehu „Railroad Standard Time“ v roku 1987, ale podľa relevantných zdrojov z neho Rosalinda Cowardová urobila nezávislý termín v roku 1984 napísala knihu Female Desire. Autor v nej okrem iného pojednáva o tom, že dokonale pripravené a naservírované jedlo je symbolom oddanej účasti na obsluhe ostatných.
Pojem to podľa neho odráža av tomto zmysle je organicky spojený aj s prípravou jedla (samotné obrázky ale často zatieňujú výrobný proces). Termín teda nemusí mať nutne sexuálny obsah, ako si mnohí môžu myslieť. Napríklad v USA sa používa
oveľa viac v súvislosti s tučnými, presladenými, nezdravými, ale spektakulárnymi jedlami. Áno, je to celkom zvláštny a trochu groteskný jav, ale ak ho niekto kultivuje, väčšinou z toho vzniknú veľmi pekné fotky.
Popularita foodpornu
Nič nedokazuje nepretržitú popularitu foodpornu lepšie ako skutočnosť, že v čase písania tohto článku je na Instagrame viac ako 150 miliónov obrázkov s hashtagem foodporn. A výskum YPulse ukázal, že 63% ľudí vo veku od 13 do 32 rokov zverejňuje fotky jedla na sociálnych sieťach a 57% z rovnakej skupiny zverejňuje informácie o jedle, ktoré jej.
Jedlo a sociálne médiá sú teda stále viac prepojené.
Ale nie je to jediné miesto, kde sa tento pojem objavuje: v televízii, tlači alebo rádiu sa tento fenomén používa alebo dotýka mnoho gastro relácií. Až donedávna bol foodporn naozaj novým, alebo ak chcete horúcou témou. Tým skôr na úsvite gastro revolúcie, v zlatom veku Instagramu a fotení jedla.
Relevantný
článok The Dining Guide o foodporne je napríklad z roku 2016, ktorý tiež odkazuje na výskum, ktorý bol vykonaný analýzou
10 miliónov fotografií nahraných na sociálne médiá. Podľa toho sú niektoré jedlá v niektorých krajinách obzvlášť obľúbené. Pokrmy typické pre miestnu kuchyňu boli vo vysokých percentách nájdené predovšetkým v Spojených štátoch, Taliansku a Spojenom kráľovstve. V Amerike prevažovali krevety, slanina, tacos a sushi (aj keď nie vyložene národné jedlá), v Kanade potom napríklad zvíťazil poutine (je to druh hranolčekov s omáčkou a syrom). Samozrejme nechýbalo ani celkom dosť
klasických jedál, medzinárodne obľúbená bola
pizza a medzi nápojmi bola najlepšia
káva.
Láska k jedlu a vareniu
Máme veľmi dobrú správu pre tých, ktorí majú po tom všetkom stále pocit, že tento druh prílišnej estetizácie jedál je im vlastný: na našom webe je mnoho nástrojov, ktoré pomáhajú pokrmom prezentovaným našim hosťom poskytnúť dokonalý zážitok aj pre oči.
So sadou nástrojov, ako je táto, môže ktokoľvek pre seba, rodinu a priateľov vytvárať rôzne lahôdky hodné Instagramu. Základom je, že stojí za to prechádzať naše stránky a pozerať sa na #foodporn príspevky na Instagrame.